Att skapa en header.

”I dag smäller det, och jag vill att du ska hjälpa mig med en grej, en header till bloggen, ja, nåt enkelt, bara, om du har lust.”

Dags att starta bloggen. Och sambon skulle få göra en header. ”Nåt enkelt, bara” blir sällan ”något enkelt, bara”. För jag har visst lite svårt att bestämma mig för, ja, ganska mycket saker.

”Det ska vara stor text, men små bokstäver. Tror jag. Kanske utan punkter på i och j. Eller med punkterna under. Vi får se.”

Och så kör vi. Han skriver snabbt ett ”ninjasyster”, i små bokstäver, och markerar texten. Ser efter i Fonts-listan efter ett bra, enkelt typsnitt. Och så börjar resan, olika typsnitt, allt från snobbiga engelska bokstäver till kryptiska meddelanden, Wingdings som man hade glömt bort, bokstäver från loggor som glidit förbi i någon TV-reklam för hundra år sen. ”Där är JOFA’s logga!” utbrister jag. Han mumlar till svar, fortsätter, att med piltangenten, pressa oss vidare genom svarta skriftsymboler. ”Titta! Det där typsnittet ha’rom ju i Sune-böckerna!” Mummel.

”Men älskling. Du förstår väl att jag inte har tid att sitta här och gå igenom alla typsnitt med dig för att du ska säga stopp, backa, backa tillbaka tre steg, eller var det kanske fyra, jag minns inte, stopp, där är den, det där typsnittet blir bra, eller vänta, ta den där som var innan den som jag menar, och att jag sen ska sätta mig och lägga nån skugga som du egentligen inte ville ha men som du sen insåg var bra, vilken  jag valt ut för att du aldrig kan bestämma dig och sen då du får se den färdiga headern rynkar du hela ansiktet och ba att vi kanske ska den som vi tittade på från början, den där som både du och jag har glömt bort.”

Nej. Okej. Han sa aldrig så. Men så här blev det i alla fall.

Kommentera

